Hasznos infók ábrák és táblázatok használatához

Az ábrák, táblázatok egyrészt arra jók, hogy szemléletesebbé tegyék a mondanivalót, másrészt fel is lazítják, emészthetőbbé teszik a szöveget. Jó, ha legalább 3-4 oldalanként van egy ábra/táblázat, de persze csak akkor, ha van is értelme az adott helyen. Néhány tipp, hogy mikor érdemes ábrát, táblázatot használni: 

  • irodalomfeldolgozásnál, ha találsz egy jó, szemléletes, éppen oda illő ábrát
  • ha az irodalmakban fellelhető információkat szeretnéd összefoglalni, rendszerezni, akkor erre egy táblázat alkalmas
  • a vállalati működés és a folyamatok bemutatásánál sokat segít az olvasónak egy folyamatábra
  • az elemzések eredményeit célszerű táblázatba foglalni, grafikonon ábrázolni vagy más egyéb módon is szemléltetni, mert jól kiemeli a végeredményt
  • ugyanez érvényes a javaslatokra és várható hatásukra is.

 

A sok ábrát is kerülni kell, mert komolytalanná válhat tőle a dolgozatNe tegyél be ábrát

  • ha az semmitmondó, egy mondattal le is lehetne írni a mondanivalóját.
  • ha bonyolult, minden-mindennel-össze-van-kötve ábra, ezek általában szintén nem mondanak semmit.
  • ha az egy kép a vállalat székhelyéről, termékéről, kedvenc kamionjáról, targoncájáról, stb. Nem képeskönyvet írsz, ilyet csak akkor tegyél a szöveg közé, ha valóban valamit mondani akarsz vele. A képeket – ha nagyon muszáj – tedd a mellékletbe.
  • ha az 1 oldalnál nagyobb terjedelmű, ezeket a mellékletbe tedd.

 

Minden ábrának és táblázatnak kell, hogy legyen:

  • száma (pl.: 3. ábra, 5. táblázat; az ábrákat és táblázatokat külön kell számozni)
  • címe
  • forrása
  • utalás rá a szövegben (pl.: „lásd a 8. ábrát” vagy „a 12. ábrán látható, hogy...”)

Az igényes kinézet érdekében az ábrákat, táblázatokat igazítsd középre (a címét is). A szkennelt ábrák általában gyatra minőségűek, ezért ha lehet, inkább szerkeszd meg őket, vagy használj a netről letöltött ábrákat.